Welkom op onze blog! Hier houden wij, Erwin en Mathieu, gedurende onze vakantie in west-amerika jullie op de hoogte van onze belevingen. Veel lees plezier!

woensdag 5 november 2014

Dag 3: Escape from Alcatraz

We schrijven 21.07 uur bij het schrijven van deze blog. Om precies te zijn is het nu 6.07 in Nederland. Goedemorgen allemaal!

Vandaag stond Alcatraz op het programma. Iets waar we allebei erg naar uit hebben gekeken.
We staan om kwart over acht op, kleden ons aan en rijden richting Pier 33. Dit is de plek waar de boot richting 'The Rock' zoals het eiland ook wel genoemd wordt vertrekt. We hebben in Nederland al kaartjes besteld. Als je ooit naar San Francisco gaat is het slim je bezoek van te voren vast te leggen via de site want op de dag zelf zijn er nauwelijks meer kaartjes beschikbaar.

We parkeren de auto en lopen richting de pier. Daar aangekomen halen we snel een ontbijtje (een cinnamonrol en chocolate cookie voor Erwin en een muffin en chocolate cookie voor Mathieu. Ja, we zijn tenslotte in Amerika!)
Het is redelijk druk op de pier. De boot vertrekt al snel en voor we het weten zijn we op het eiland.

Eenmaal op het eiland bekijken we eerst een film over de geschiedenis van Alcatraz. Daarna gaan we naar de cellenblokken bovenaan het eiland. Hier volgen we een audio tour via koptelefoons. Dit is gratis en ook in het Nederlands te verkrijgen. Wel zo makkelijk! De tour is erg interessant. Vooral de enorm kleine cellen verbaasde ons nogal. De tour laat alle ruimtes zien van het gevangeniscomplex. Onder andere de cellen, eetzaal en de personeelsruimtes. Ook geven ze een aantal ontsnappingspogingen weer.

Na de tour hebben we nog wat rondgekeken op het eiland en foto's gemaakt. Zo zijn we bij het lager gelegen fort geweest en bij de bekende vuurtoren van de coast guard naast het gevangeniscomplex.

Nadat de gevangenis gesloten werd is het eiland een korte tijd bezet geweest door indianen.

Iedereen moest tegelijk douchen.

Stukken tegels kapot geslagen door granaten.

We waren rond kwart over elf op het eiland en gingen er pas rond half vier weer vandaan. Hierdoor was er geen tijd meer om in de middag het Walt Disney Family museum te bezoeken. In plaats hiervan gingen we richting Fisherman's Wharf. Dit is een leuk gebied op een pier wat erg toeristisch is met veel leuke winkels en restaurants. We nemen een lekkere lunch in het Hard Rock café en bekijken daarna de pier.

Het begint al een beetje te schemeren. We besluiten snel naar Alamo Square te gaan om de beroemde Painted Lady huizen te bekijken. Helaas is erg druk op de weg en hierdoor is het al donker als we aankomen. Ook omdat de buurt niet echt veilig leek hebben we niet de moeite genomen om foto's te maken. Daarom hieronder een foto vanuit Google.

Het is half zes en gaan proberen of het Walt Disney Family museum nog open is. We typen het adres in op de TomTom en die wijst ons de weg. Het museum schijnt in het centrum te liggen.
We zoeken een uur lang, maar nog steeds geen spoor van het museum. We geven de moed maar op en gaan terug richting het hotel. Ik zit nog vol van de hamburger dus Erwin eet snel iets bij de Mac.

Aangekomen in het hotel de laptop opgestart om te kijken waar het Walt Disney museum nu precies ligt. Het schijnt dus dat er twee exact dezelfde adressen zijn in San Francisco. In plaats van 104 Montgomery in het centrum, moeten we bij 104 Montgomery bij de Golden Gate Bridge zijn. En dat is nog best een stukje...

Morgen maar een tweede poging ondernemen. Ook gaan we richting Lombard Street (de bekende kronkel weg) en wellicht is er nog tijd om naar San Jose te gaan om de hoofdkantoren van Google, Apple en Microsoft te bekijken. Tot dan!

1. Wat een mooie dag is dit weer geweest. Weer veel indrukken opgedaan. Heerlijk om te lezen allemaal. Veel plezier morgen.

2. Lijkt me heel indrukwekkend allemaal! Mooie foto's hebben jullie gemaakt! Fijn dat we zo met jullie mee kunnen reizen.....